Dzień Dziecka! Ach, co to był za korowód! Wróćmy to tego dnia i zdjęć, które pozwolą nam wspominać te piękne chwile. Wczoraj ochoczo maszerowaliśmy przez 6 wysp – krain, które kojarzą się z dzieciństwem.
1 wyspa – PATYKI I BADYLE – dzieci zawsze były i są blisko przyrody, natury. Potrafią zachwycać się liściem, robaczkiem, kałużą. Wspólnie oglądaliśmy film o tańcu roślin i próbowaliśmy go naśladować. Poznawaliśmy rośliny o dziwnie brzmiących nazwach, a potem wyobrażenia o ich wyglądzie przenosiliśmy na papier. Na końcu dzieci wypisały słowa, które pomagają im wzrastać.
2️ wyspa – Z GŁOWĄ W CHMURACH – dzieci lubią marzyć, wyobrażać sobie to, co nam – dorosłym wydaje się „nie do pomyślenia”. Wiemy – bo takie jest motto naszej szkoły – że „wyobraźnia jest potęgą wiedzy”, dlatego zachęcamy dzieci, by marzyły i by czasem „chodziły z głową w chmurach”. Z okazji ich święta przygotowaliśmy „chmurę marzeń” i „zaczarowany dywan”, by dzieci przypominały sobie swoje marzenia.
3️ wyspa – CZY MNIE SŁYCHAĆ? – dzieci mają dużo do powiedzenia, a my – dorośli je uciszamy. Ale krzyk jest naturalną ekspresją dzieci, więc z okazji Dnia Dziecka pozwoliliśmy im pokrzyczeć albo powiedzieć, o czym myślą, co im się podoba, a co nie. Zobaczyliśmy, że dzieci są ZDOLNE DO WSZYSTKIEGO, co twórcze, dobre, piękne.
4️ wyspa – ZABAWA, ZABAWA – kwintesencja dzieciństwa to zabawa. Na wyspie ZABAWY było radośnie, kolorowo, beztrosko. Dzieci „zatraciły się” nie w grze komputerowej czy wirtualnej rzeczywistości, ale wspólnej – pełnej śmiechu, fantazji, spontaniczności – zabawie.
Co tam się działo! Gdyby świat mógłby być taki kolorowy na co dzień. Ogólne szaleństwo porwało nie tylko uczniów. Kolorowe proszki wzięły górę dosłownie i w przenośni. W sumie, każdy z nas ma w sobie coś z dziecka.
5️ wyspa – DŹWIĘKI i HAŁASY – dźwięk, rytm, hałas też kojarzą się z dzieciństwem. Dzieci lubią uderzać w coś patykiem, by wydobyć dźwięk lub wyskandować rytmicznie jakieś hasło. Lubią śpiewać, muzykować, bawić się z echem. Tutaj dzieci mogły indywidualnie, w duetach, tercetach, kwartetach lub całą klasową lub szkolną orkiestrą dać muzyczny koncert.
6️ wyspa – WYSPA DOROSŁYCH DZIECI – wracamy wspomnieniami do zabaw z lat dziecinnych rodziców naszych uczniów. Zabawa była wtedy głównie spotkaniem, relacją, nie było zabawek, więc dzieci wymyślały, tworzyły, opracowywały swoje pomysły. Tutaj mogliśmy oglądać bajki z dawnych lat, zbudować bazę z kocy, porobić bańki mydlane i spróbować lemoniady oraz waty cukrowej.
Fot. Alicja Dębek